Chica și cercelul în ureche mi s-au părut mai mereu kitschoase. Și la el tot kitschoase le-am găsit. Farfuriile jegoase, traiul în casa aia cu tavanul ud, unde se adună fluturi negri. Cerșetorul care stă pe stradă, dormitând, cu un porumbel pe el. Cearșafurile din casa fratelui, stropite cu vin, pe care acesta se culcă liniștit apoi. Casa negrului, în care stau trei oameni într-o cameră foarte mică, în care se face mâncare într-o bucătărie improvizată. Nevastă-sa, care își ține piciorul pe masă, fumează la masă, ca, mai târziu, să mănânce înghețata cu degetele și să-i instige pe copii să facă același lucru (și asta-mi amintește de un foarte drăguț medic nutriționist -mai degrabă un om care vrea să învețe oamenii să trăiască sănătos, dar și cu chef, cu plăcere-, care spunea că am uitat de legătura dintre simțul tactil și mâncare; furculița ne-a cam îndepărtat de plăcere).
Pentru mine, toate cele de mai sus sunt o exprimare foarte plastică a unei lumi. Toate cele de mai sus arată foarte bine în film, iar Inarritu chiar știe cum să pună camera pe ele, în ce lumină să le filmeze șamd. E jegul și e kitschul, exprimate plastic, așa cum îmi place mie.
Mi-am amintit de cum îmi pune bunică-mea la pachet ghiveci de legume (cel mai bun din lume, evidemment) în găletușele de smântână, puțin murdare pe dinafară de țărână. Mi-am amintit de mătușă-mea Dorina, care stă la ultimul etaj al unei vile naționalizate, cu camere ciudate și mici, și de tavanul ei mereu-ud-atunci-când-plouă (în mare contrast cu cearșafurile ei albe perfecte, mereu apretate).
Când a pus mâna pe actele vechi, ale tatălui mort de demult, mi-am amintit cum am găsit într-un sertar actele bunică-mii moarte, certficatul ei de naștere (probabil cel mai vechi obiect personal al familiei mele), unde, în dreptul tatălui, e o liniuță.
N-am cum să zic despre filmul ăsta că e genial, dar în mine a trezit emoție și îmi asum că n-oi fi vreo rafinată când e vorba de emoții instinctive (cele mai ușor de trezit), dar le simt și asta mi se pare uneori mai important și mai inspirațional.
P.S. Titlul. And pay attention to Bardem, care e bun, deși mie nu-mi place deloc arătarea lui.
P.P.S. Cronica lui Andrei Gorzo la "Biutiful": http://agenda.liternet.ro/articol/13192/Andrei-Gorzo/Melodramatism-bulimic-Biutiful.html.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu